Volg mij:

Je eigen pad volgen

Ik wil een killer body

Sinds een week of vier

ben ik met krachttraining en conditietraining begonnen in de dichtstbijzijnde sportschool. Op meerdere vlakken een uitdaging want ik heb eigenlijk niets met sportscholen. En daarnaast begin ik zo ongeveer vanaf nul. Toch ben ik het gaan doen omdat ik merkte dat ik steeds wat dikker begon te worden de laatste jaren. Rond mijn 45ste was ik veel afgevallen nadat ik gestopt was met drinken maar inmiddels zitten er helaas alweer een aantal kilo’s aan.

Op internet kom je om in de informatie over hoe af te vallen en ook dat vanaf je 45e je spieren steeds meer afnemen. Om dus blijvend gewicht te verliezen is het nodig ook iets van krachttraining te doen.  Na wat onderzoek kwam ik uit bij een schema om spieren op te bouwen in 12 weken. Een combinatie van vijf keer per week trainingen en goede voeding. En daar ben ik nu vier weken mee bezig. Ik moet zeggen dat het best een hoop doet. In feite ben ik aan een reis begonnen op onbekend terrein. Het terrein van de spieropbouw. Ik leer allerlei nieuwe woorden: Barbell squat, Triceps push down, Bulgarian split squat, Hamstring Curl en ga zo maar door. Ik ga op weg naar een Killer Body!

Innerlijke criticus

Om vooruitgang te meten is het nodig dat ik niet alleen op de weegschaal kijk maar ook mijn lichaamsmaten meet en foto’s maak. Dat is super confronterend en voer voor de innerlijke criticus. Die het natuurlijk heerlijk vindt om op een bestraffende manier mee te kijken en me toe te spreken als er niets verandert op de verschillende meetlatten.

Na vier weken trainen bleef de weegschaal koppig hetzelfde aangeven en ook mijn maten waren niets veranderd. Mijn innerlijke criticus rekte zich uit, ging  comfortabel op mijn schouder zitten en zei, zie je wel, je bakt er niets van, geef het nou maar op want dit gaat je nooit lukken. Toen ik na 15 minuten zin kreeg om een potje te gaan janken en met een zak chips op de bank te gaan hangen, wist ik dat er weer een duiveltje op mijn schouder had plaatsgenomen. De sportschool liet ik daarop een aantal dagen voor wat hij was. Ik ging wel thuis oefenen.

Hulp van buitenaf

Op zoek naar hulp poste ik mijn nare toestand in de Facebook groep (spieren opbouwen als je vijftig bent) waar ik lid van ben geworden. Daar kreeg ik ontzettend veel, hele lieve en bemoedigende reacties. Dat ik door moest zetten. Dat vier weken echt nog heel kort is. Dat ik goed bezig ben en dat het opbouwen van spieren en het verliezen van vet een kwestie van de lange termijn is. Allemaal coachende en aardige opmerkingen van mensen die ik niet eens ken. Ik voelde me weer een stuk beter en ook bedacht ik me dat als anderen zo aardig tegen mij konden zijn, waarom ik mezelf dan niet ook wat ruimte en liefde zou gunnen.

Innerlijke coach

Op dat moment voelde ik ruimte ontstaan in mezelf. Vanmorgen ben ik weer met frisse moed naar de sportschool gegaan. Ik heb een fijne Workout gedaan en voelde zelfs dat ik het een beetje had gemist. Na afloop heb ik lekker gedoucht en tegen mezelf gezegd dat ik trots ben. Ik voel dat ik weer open kan kijken en nieuwsgierig ben naar wat dit proces me gaat brengen. Misschien over een jaar wel een heel gespierd lichaam, of misschien voel ik me wel veel gezonder en fitter dan nu. Wat de uitkomst wordt maakt eigenlijk niet heel veel uit. Ik ben op ontdekkingsreis en wat is er nou leuker dan dat?

 

← Terug naar overzicht

Referenties

Carina

” Ik voelde me prettig en op mijn gemak bij Henriette, zodat ik me gemakkelijk kon openstellen en dingen kon delen. De oefeningen sloten goed aan bij het onderwerp wat we die dag bespraken.”

Carina (23), student

Carina

” Soms kom ik niet helemaal uit mijn woorden, of heb ik even tijd nodig om na te denken. Die tijd kreeg ik altijd van jou, heel fijn hoe geduldig en begripvol je reageert.”

Carina (23), student

Ina

“Ik heb de coaching van Henriette als uitstekend en liefdevol ervaren. Ik ben heel dankbaar voor de sessies waarin ik geleerd heb  hoe ik mijn leven kan inrichten zonder alcohol te gebruiken. Ik kan nu met mijn partner praten over belangrijke onderwerpen als liefde en dood. Dat is heel waardevol voor onze relatie.”

Ina (65), gepensioneerd

Renee

“Zoals je mij gecoacht hebt was heel professioneel, je hebt me echt dingen laten zien waar ik normaal niet kijk.”

Renee Musch, senior consultant

Het programma biedt een prettige mogelijkheid om over je eigen angsten en verlangens na te denken. Je contact met alcohol hoort daar ook bij, het is dus breder dan leren om minder/ niet meer te drinken. Ik zou deze training dus zeker aanraden.

(Ada, deelnemer weekend Vrij van Alcohol)

Ik vind de naam Vrij van Alcohol goed gekozen het brengt bij mij meteen wat teweeg: opluchting, een diepe ademhaling en zin in onafhankelijkheid.

(Hermien, deelnemer weekend Vrij van Alcohol)

Vanaf de eerste minuut straalden jullie vertrouwen, gelijkwaardigheid en (ervarings)deskundigheid uit. Dat het niet de hele tijd over alcohol gaat maar over de reden van alcoholgebruik vindt ik sterk… Ik heb mezelf kunnen aankijken kunnen delen, echt voelen en daardoor ben ik, mede dankzij de anderen, iets met mezelf aangegaan.

(Hermien, deelnemer weekend Vrij van Alcohol)

De training Vrij van Alcohol heeft mij opgeleverd dat ik nu weet dat alcohol geen goede vriend is en dat ik sterk genoeg ben om het leven leuk te maken zonder. Het belangrijkste inzicht was dat ik niet alleen ben. Ik besef nu dat ik zelf antwoord kan geven op moeilijke vragen. Ik heb er vertrouwen in dat ik goede tools heb gekregen waar ik mee verder kan.

(Ada, deelnemer weekend Vrij van Alcohol)

Mariëtte

“De laatste oefening is me het meeste bijgebleven. Dat was een ontmoeting met mijn schaduwkant. Doodeng vond ik dat. Maar de bijbehorende oefening bood me inzicht en gaf lucht.”

Mariëtte, schrijfster

Mariette

“Ik heb onze gesprekken als heel prettig ervaren, voor mij waren het echt uitjes, met de trein naar Amersfoort, op de fiets naar jou en met nieuwe gedachten en inzichten weer terug. Warm, menselijk, eenvoudig, opbeurend.”

Mariëtte, schrijfster